rahaa, rahaaaa

rahaa, rahaaaa
tahtooo, tahtooo

perjantai 2. elokuuta 2013

Alku


Tervetuloa mukaan matkalleni. Matkani tarkoitus on säästää rahaa niin paljon kuin mahdollista, niin pian kuin mahdollista. Järki silti säilyen. Matkan tarkoitus on hankkia omakotitalo, joka on ollut haaveenani jo monia monia vuosia.

Asetelma:
Olen 34-vuotias yksinhuoltaja, minulla on 3 teini ikää lähestyvää poikaa. Olen töissä, vakituisissa töissä ja tiedän pysyväni näissä hommissa vielä pitkään. Ala on hyvin turvattu, joten mitään massa lomautuksia ei ole näkösällä. Velkoja minulla ei tällä hetkellä ole ollenkaan.
Perheen koko asettaa rajoituksia talon koolle, eli tarvitsemme vähintään 3h tai mielellään 4h. Joten tuleva lainasummakin tulee olemaan hurja. Nyt pääsemme sitten siihen ongelmaan. En omista mitään. Eikä minulla ole ketään joka lainan takaisi.

Noniin, eli valtion takaus lainalle on maksimissaan 85% ja loppuosa 10-15% pitäisi olla joko itsellä säästössä tai sitten henkilötakaus tälle osalle. Noh, minullahan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia itse ne rahat jostain. Olen vuoden verran seurannut jo aktiivisesti asuntokauppaa ja tiedän että paikkakunnallani riittävän ison talon saa n.110 000€:lla. Saa niitä tietty halvemmallakin, mutta sitten kuntokin on sen mukainen, että jokatapauksessa pitäisi ottaa lainaa remppaa varten. Eli minun pitäisi säästää varmaankin sellainen 11 000€. Olen saanut säästettyä jo n. 5000 € eli reilu puolet pitäisi vielä jostakin rempasta.... Ja siinä on kyllä hitollinen homma.

Perehdyn myöhemmin tänään marttaliiton tuloslaskelmaan ja julkaisen sen sitten valmiiksi saatuani...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti